Tack för det fina betyget!
Varje år genomför vi en heltäckande kundnöjdhetsundersökning via Supportföretaget som utför samma undersökning för drygt 90 andra bolag i energibranschen. Häromveckan presenterades årets resultat för oss vilket visade högsta betyget ”mycket väl godkänt” och en fin niondeplats bland alla bolag som genomfört samma undersökning. Vi jobbar vi nu vidare med förnyad kraft för att ta oss ännu högre upp på listan inför nästa år.
Det är Supportföretaget som genomför energibranschens största kundnöjdhetsundersökning i form av intervjuer där frågor om allt från tillgänglighet och bemötande, leveranssäkerhet, kommunikation, servicetjänster, klagomålshantering och prisvärdhet tas upp. 400 slumpvis utvalda kunder intervjuades och de gav Härryda Energi höga betyg på de allra flesta punkterna!
– Det är kul att få ett kvitto på att arbetet vi lägger ned på att vara ett lokalt och tillgängligt elbolag för våra kommuninvånare tycks uppskattas, säger Härryda Energis vd Susanne Ernfridsson. Därför är det extra mycket värt att få höga betyg i de delar som handlar om kundbemötande och tillgänglighet, där drygt 90% var nöjda eller mycket nöjda med båda delar. Även leveranskvalitet där vi nådde hela 98 % kundnöjdhet är såklart ett fantastiskt kvitto på att vi gör rätt saker.
Resultat med potential
Under kategorin tillgänglighet räknas förutom kundservice även hemsida, Mina Sidor och den nya kund-appen, som lanserades i höstas, in.
Mina Sidor och appen fick visserligen höga betyg av de som använder den, men undersökningen visar också att det fortfarande är relativt få som upptäckt dessa och nyttan med dem.
– Vi uppmuntrar alla våra kunder att ladda ned appen eller logga in på Mina Sidor om man inte gjort det innan. Där finns mycket matnyttigt kring elavtal, fakturor och förbrukning som kan hjälpa till att sänka och få kontroll på elkostnaderna, fortsätter Susanne.
Kanske det där sista också är nyckeln till att höja det enda betyget som blev lite lägre i undersökningen, det som handlade om upplevd prisvärdhet.
– Elpriserna har ju hamnat i fokus under de senaste åren och medvetenheten har höjts kring vad man betalar för på ett annat sätt. Och det är förstås jättebra att intresset ökar och dialogen blir bättre. Vi är gärna med och tittar på lösningar som ger våra kunder bättre kontroll över sin elanvändning och hur man kan tänka energismart. Med tanke på de höga betygen i nio av tio punkter i undersökningen så pekar det ändå på att det finns en prisvärdhet i det vi levererar, avslutar Susanne Ernfridsson.
Stort tack för alla fina omdömen vi fick till oss och för den feedback som kom fram. Det har gett oss värdefulla verktyg att arbeta vidare med för att skapa en ännu bättre kundupplevelse för alla våra elnät- och elhandelskunder!
Trevlig sommar önskar vi på Härryda Energi!