Bra betyg från våra kunder i årets sista kundundersökning!
2022 lider mot sitt slut och förra veckan landade resultatet från årets sista kundundersökning (NKI). NKI - undersökningen är en stor marknadsundersökning med fokus på kundnöjdhet inom energibranschen som utförs fyra gånger per år av Enkätfabriken. I undersökningen sker intervjuer med både kunder inom vårt eget område samt i hela Sverige.
Vi är glada att våra kunder uppmärksammar och gillar det arbete vi utför när det kommer till elnät, elhandel och gatubelysningen i kommunen. Lite höjdpunkter från senaste undersökningen:
- Kunskapen och förståelsen för energi och elanvändning har ökat. På ett år har 17% fler fått koll på skillnaden mellan elnät och elhandel, från 50% till 67%.
- Nöjdheten kring pris och prisvärdhet har sjunkit under året. Något som inte är så förvånande med tanke på hur elmarknaden sett ut. Samtliga energiföretag som deltar i undersökningen och sverigesnittet får samma sjunkande resultat just här.
- Allt fler av er önskar få mer information från oss! Detta jobbar vi för fullt för att uppfylla. Vi är mer aktiva än någonsin här och på våra sociala medier, följ oss gärna där. Du får dessutom en informationsbroschyr från oss, ca tre gånger per år och kundtidningen Din Energi, som innehåller information från oss med nyheter, tips och tricks generellt inom området – ny teknik, solceller, elsäkerhet, energibesparing och mycket mer.
- De flesta är nöjda eller mycket nöjda med vår service, vi fortsätter att vara en bra bit över sverigesnittet i kundnöjdhet på alla parametrarna, ”snabb hjälp”, ”trevligt bemötande”, ”lätt att få tag i rätt person” och ”snabb återkoppling”, trots att vi under året har hanterat nästan dubbelt så många ärenden som förra året. Hela 96% uppger att de är nöjda eller mycket nöjda med bemötandet när de är i kontakt med någon på vår kundservice, träffar våra montörer ute i fält eller får hjälp av vår teknikavdelning. Jämfört med sverigesnittet som låg på 84% så är det hela 12%-enheter högre.
- Nästan lika många, 94%, är nöjda över att det är få avbrott i vårt elnät, vilket är 8%-enheter över sverigesnittet. Även när det kommer till att åtgärda de problem som uppstår så upplever ni att vi gör det snabbt. Trygg och säker el till alla är ett av våra huvudmål på Härryda Energi och varje dag arbetar vi för att nå det målet genom att modernisera, underhålla och bygga ut vårt elnät så det uppstår så få och korta avbrott som möjligt. Det fina resultatet i undersökningen visar på att vårt arbete ger resultat som märks ute hos er kunder. Just nu är 88% av våra kunder nöjda eller mycket nöjda med hela vår elnätsverksamhet, att jämföra med 75% som är sverigesnittet. Det är vårt högsta resultat någonsin och vi taktar stabilt uppåt. Nästa år siktar vi på att bli ännu bättre!
- Slutligen får vi betyg en rejäl bit över sverigesnittet när det kommer till områden som bra hemsida, lätta fakturor, bra informationsmaterial samt att vi är bra på hållbarhet. Dessa resultat rimmar bra med våra ledord nära, enkelt och förnybart.
Vi tackar stort våra kunder för deltagandet i undersökningen och för all feedback både positiv och negativ. Vi gläds åt de fina betygen och fortsätter arbeta varje dag för att våra kunder ska känna sig riktigt trygga och nöjda med oss som energibolag.
God fortsättning och Gott nytt år!