Sänkt energiförbrukning utan att tumma på tryggheten!
På bild: Mårten Olofsgård, gatubelysningstekniker på Härryda Energi och ansvarig för projektet.
I dagarna har vi på Härryda Energi, tillsammans med kommunen, startat igång ett pilotprojekt med närvarostyrd gatubelysning på gång- och cykelväg i Mölnlycke. Sträckan går längs med Råda sjön mellan Pixbo, Mölnlycke och till Vällsjön. Projektet beräknas bespara ungefär 70% av den energiförbrukning som belysningsområdet tidigare krävt, - utan att tumma på tryggheten.
- Vi är väldigt glada att ha fått den närvarostyrda belysningen på plats. Energibesparing är alltid viktigt inte minst för vår miljö, men just nu känns det extra bra med tanke på hur läget ser ut på elmarknaden. Säger Mårten Olofsgård, gatubelysningstekniker på Härryda Energi och ansvarig för projektet.
Gatubelysningen i kommunen är väldigt viktig. Inte bara förlänger den våra möjligheter att vistas utomhus och sprider ljus under årets mörkaste månader, den bidrar också till trygghet i vår kommun. Både upplevelsen av trygghet och den faktiska tryggheten påverkas av upplysta allmänna platser och promenadstråk i kommunen. Därför har vårt pilotprojekt tagits fram med trygghetsaspekten som första prioritet och målet om energibesparing som andra prioritet.
- Andra kommuner har i tuffa tider valt att släcka delar av belysningsområden helt. Genom denna teknik kan vi istället energibespara på ett kontrollerat sätt, utan att tumma på tryggheten, säger Mårten.
Närvarostyrd gatubelysning innebär att belysningen dämpas när inga människor vistas i ett område. Styrningen fungerar med hjälp av sensorer som upptäcker rörelse i ett område. I ett område med låg eller ingen närvaro under vissa timmar på dygnet kan tekniken bidra till riktigt stora energibesparingar. Promenadstråket längs Råda sjön mellan Pixbo, Mölnlycke och Vällsjön valdes ut som lämplig plats för pilotprojektet som Härryda Energi är ansvariga för, efter beslut från Härryda Kommun.
- Vi började med att byta ut armaturerna (själva lampan) på belysningsstolpen till modernare och mer energisnåla källor. Bara det bytet sänker energiförbrukningen med upp till 50% just här. Därefter installerade vi tekniken för närvarostyrd reglering av ljusstyrkan. Med den beräknar vi sänka förbrukningen med ytterligare 20%. Totalt beräknar vi alltså spara upp till 70% på hela investeringen, berättar Mårten.
Totalt rör det sig om ett område med 40 belysningspunkter. När ingen befinner sig i området dimras belysningen ner till ca 10-20% av full kapacitet. Så snart någon rör sig in i området ökar belysningen till 100% på ett överskådligt område för personen i rörelse. Flera belysningsstolpar ökar alltså upp till normal belysning när en person rör sig framåt och lamporna bakom dimras sedan sakta ner igen. Hastigheten för hur snabbt lamporna ökar till normal styrka är anpassade efter olika aktiviteter, från löpning/cyckling till lugna promenader och/eller rastning av hund. Målet är att fotgängaren eller löparen inte ska märka av upp och neddimringen alls.
- Kollar man riktigt noga långt fram kan man nog se någon lampa som ökar i styrka men generellt märker man inte av tekniken när man är ute och går i området, Säger Mårten.
Exempelbilder: Fagerhult AB
Sedan projektet startade för drygt ett halvår sedan har många andra har fått upp ögonen för tekniken. Vår leverantör av tekniken, Fagerhult AB, har högre tryck än någonsin och har bland annat därför bett att få använda vår anläggning som exempel för andra intressenter.
- Det känns självklart väldigt roligt att få bjuda in andra gatubelysningsägare till oss för att inspireras. Vi fokuserar alltid på trygghet och energibesparing när vi investerar i vårt gatubelysningsnät. Detta pilotprojekt är ett sätt att ta utvecklingen ett steg längre. Vår förhoppning är att det ska bana väg för fler smarta energilösningar som gynnar elsystemet och miljön framöver. På Härryda Energi har vi visionen att ”möjliggöra morgondagens energismarta samhälle”. Jag tror och hoppas att detta ska bli ett bra exempel på det, avslutar Mårten.
Pilotprojektet är nu så gott som klart bortsett från en del finjusteringar. Men arbetet kring projektet fortsätter, framför allt för att förfina den teknik som nu är på plats. Har du gått promenadsträckan? Vad tycker du om tekniken? Synpunkter är välkomna att skickas till info@harrydaenergi.se.