Monika firar 25 år på Härryda Energi!
I dagarna har vår receptionist och kundservicemedarbetare Monika arbetat på Härryda Energi i 25 år!
Har man någon gång varit i kontakt med oss är det stor chans att det var just Monika man pratade med. Hon möter alla kunder och besökare med sitt härliga skratt och visar alltid omtänksamhet mot sina kollegor. Visst blir man nyfiken på hur det varit att arbeta på det lokala elbolaget i 25 år? Här kommer några reflektioner från Monika om sina år på Härryda Energi.
- Elbranschen har förändrats väldigt mycket sedan jag började jobba här 1999. Framförallt så har kundernas och samhällets intresse för energi ändrats avsevärt, idag är elbranschen väldigt omtalad och i fokus men när jag började här så var det knappt någon som pratade om el.
När Monika började på Härryda Energi i maj 1999 hade elmarknaden precis avreglerats och det började bli möjligt för hushållskunder att fritt välja vilken elhandlare man ville köpa sin el ifrån. Trots det var det ett lågt intresse för el runt om i Sverige.
-Den största skillnaden i min roll under åren har varit den stora förändringen som skett inom kundkontakt. Kundfokuset har blivit mycket mer centralt under senare år och vi har i dag en mycket närmare kontakt med kunderna. Dessutom är det inte endast via telefon som vi blir kontaktade utan det är nästan alltid några som kommer in på besök varje dag och det är något jag verkligen uppskattar. Då jag sitter i receptionen träffar jag även våra leverantörer och andra besökare, vilket skapar en rolig kombination ihop med den ordinarie kontakten jag har med kunder via telefon, mail och besök.
-Förutom att kundkontakten ökat med kunderna via telefon och besök så har även företagets engagemang i kommunen ökat med åren, vilket jag tycker är jättebra. Jag tycker det är helt rätt och även väldigt roligt att vi är med på olika event och aktiviteter i kommunen så som till exempel den årliga julkvällen och vårkvällen i Mölnlycke centrum. Dessutom gillar jag våra egna aktiviteter vi arrangerar som olika kundkvällar men även Kan-el-bullens dag då vi är ute och bjuder på bullar. Det är även väldigt spännande och roligt att vi stöttar och samarbetar med olika föreningar inom kommunen.
Om man stannar på ett företag i 25 år så brukar det tyda på att man trivs och det stämmer väl överens även för Monika.
- Förutom att jag gillar mina arbetsuppgifter och den nära dialogen jag har med våra kunder så vill jag lyfta fram hur det är att arbeta på Härryda Energi. Företaget och ledningen tar hand om sina anställda på ett fantastiskt sätt och det är väldigt inspirerande att komma till jobbet varje dag. Trots att jag varit här så länge så lär man sig alltid något nytt eftersom branschen förändras, vilket är jättespännande.
Det har även blivit många minnesvärda stunder genom åren bland annat många lyckade gemensamma aktiviteter och konferenser.
- På en av våra gemensamma aktiviteter tog vi fram våra ledord: kompetens, framåtanda, engagemang och omtanke samt myntade begreppet Härryda Energi standard. Dessa speglar verkligen hur det är att arbeta på Härryda Energi då vi sätter stort värde i att göra ett bra jobb samtidigt som vi gör väldigt mycket roliga saker tillsammans, både på och vid sidan av arbetet. Tack vare det har vi skapat en väldigt stark gemenskap och då jag själv utövat mycket lagidrott uppskattar jag verkligen denna teamkänsla som vi har med oss varje dag!
Tack Monika för den värme och glädje du sprider till kunder och kollegor och grattis till 25 år på jobbet!