• Vi finns här för dig!

Välkommen till vår kundservice!

Vi på kundservice finns här för dig som är eller vill bli kund och vi hjälper gärna till! Kontakta oss via telefon, mail eller besök oss under våra öppettider. Nedan hittar du några vanliga frågor och svar, typiska ärenden som du enkelt kan sköta själv, samt kontaktuppgifter och öppettider om du vill ha vår hjälp eller önskar rådgivning.

Du vet väl att du hittar dina fakturor, information om ditt elavtal, din elförbrukning och mycket mer på Mina sidor? 
Välkommen till Härryda Energis kundservice!

Öppettider

Måndag - Torsdag

08:00 - 16:00

Fredag

08:00 - 15:00

Avvikande öppettider

Fredag 23 december

Stängt

Annandag jul

Stängt

Trettondagsafton

08:00 - 13:00

Trettondedag jul

Stängt

Mina sidor

Här hittar du fakturor, information om ditt el- och nätavtal samt förbrukningshistorik. Logga in här.

Kontakta oss

Telefon: 031-376 10 10
E-post: info@harrydaenergi.se
Besök: Kabelvägen 2 i Mölnlycke


Vad kan vi hjälpa dig med?

Vanliga frågor & svar

Här samlar vi de vanligaste frågorna och svaren som vi får i kundservice. Klicka på kategorin som stämmer in på ditt ärende för att hitta vad just du letar efter. Hittar du inte det du söker? Kontakta oss, vi hjälper dig gärna! 

Betalningar
Elanslutning
Min anläggning
Elavtal / priser
Elmätaren
Fakturafrågor
Flyttfrågor
Gatubelysning
Laddstolpar
Övriga frågor
Kan jag skjuta upp betalningen?

Har du inte möjlighet att betala en faktura kan du söka anstånd på fakturan. Det innebär att fakturans betalningsdatum skjuts upp max 30 dagar. Det är viktigt att du i så fall ansöker om anstånd innan fakturans ursprungliga förfallodatum har passerat. Kontakta oss och meddela vilken faktura det gäller för att söka anstånd.

Vi kan hjälpa dig med anstånd max två gånger per år.

Jag vill ha e-postfaktura, hur gör jag?

Vill du ha din faktura digitalt via din e-post? Skicka ditt önskemål tillsammans med kunduppgifter så som namn, efternamn, adress och personnummer till info@harrydaenergi.se. Glöm inte att meddela vilken e-post du önskar att vi skickar fakturan till. Vi meddelar dig så snart ändringen är registrerad och därefter får du fakturan som en bifogad pdf-fil till den e-postadress du valt. I filen finns alla uppgifter du behöver för att betala din faktura. Du kan självklart även ringa till oss, så hjälper vi dig att ändra betalnigssätt!

Jag vill byta till Efaktura, hur gör jag?

Anmälan om Efaktura gör du via din Internetbank. Så snart du gjort din anmälan kan du räkna med att nästa faktura kommer direkt till din internetbank. Håll gärna lite extra koll första gången så att fakturan levereras till dig som den ska. Kontakta oss om du önskar hjälp eller om anmälan inte verkar ha gått igenom.

Kan jag betala med autogiro?

Ja det går bra att betala med autogiro. Anmäl autogiro direkt från din internetbank eller fyll i vår digitala autogiroanmälan här. Du kan även få en blankett för autogiroanmälan hemskickad till dig. Kontakta oss så postar vi den till dig och skickar med ett svarskuvert så att du slipper betala porto.

Vad händer om jag missar att betala min E-faktura?

Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Härryda Energi AB en påminnelse på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv avanmäla e-faktura på din gamla bank och därefter anmäla e-faktura från Härryda Energi AB på din nya bank. Om du vill göra din betalning ännu enklare kan du kombinera e-faktura med autogiro. Då sker betalningen automatiskt via ditt bankkonto. Se vidare hur du ansöker under "kan jag betala med autogiro?".

Jag har flera hus på min fastighet, vad gäller?

Lagen säger att varje fastighet som kan tjäna som bostad ska ha en separat anslutning även om bostäderna finns på samma fastighet.

Jag bygger radhus, vad gäller?

Om husen ligger på separata fastigheter så krävs en anslutning per fastighet även om husen sitter samman.

Jag bygger flerfamiljhus, vad gäller?

Vi drar fram en anslutning på huskropp. Det innebär att du som fastighetsägare sedan svarar för att bygga ett internt nät inom byggnaden. Självklart installerar vi så många elmätare som ni vill ha abonnemnag i byggnaden. Vid 1-5 mätare placeras elmätarna i mätarskåp utomhus.

Jag har själv köpt ett byggskåp och ställt ut, varför ska en installatör skriva under när han inte gör något?

En installatör måste alltid skriva under en föranmälan, oavsett om han inte gör något. Det har med ansvaret för anläggningen att göra, då vi enbart ansvarar för anslutningspunkt.

Jag är osäker på hur stor säkring jag behöver, kan ni hjälpa mig?

Vi kan hjälpa dig med underlag på din förbrukning. Att ta ställning till lämplig storlek på säkring svarar du själv för. Är du osäker så ta kontakt med en behörig elektriker så hjälper dom dig.

Jag ska bygga, vad ska jag tänka på?

När ni bygger nytt är det viktigt att rörförläggning blir korrekt utförd från början. På vår hemsida finns instruktionsritningar för hur detta bör utföras, se "ansluta till elnätet".

Var hittar jag mitt anläggningsID?

Du hittar ditt anläggningsID på fakturan från oss eller på Mina sidor under avtal- och anläggningsinformation. Du kan även kontakta oss så meddelar vi uppgifterna.

Jag ska lämna mitt fritidshus en längre tid och vill stänga av strömmen. Hur gör jag?

Vid behov av att stänga av elektriciteten till er bostad/anläggning: använd tryckknapp för brytare på elmätaren. På detta sätt kommer inte strömförsörjningen till elmätaren att brytas och vi kan fortfarande avläsa och fjärrstyra din elmätare.

Vad är en mätarsäkring?

Mätarsäkringen har till uppgift att skydda elanläggningen som finns i fastigheten. Ju större säkring (högre ampere) desto mer el kan du förbruka, men desto större blir också elöverföringsavgiften.

Jag vill säkra ner min mätarsäkring. Hur går jag tillväga?

Nedsäkring utförs av behörig elinstallatör eller av oss, Härryda Energi.

Jag vill säkra upp min mätarsäkring. Hur går jag tillväga?

Uppsäkring utförs endast av behörig elinstallatör. Elinstallatören färdiganmäler ändringen till oss, Härryda Energi.

Jag har så hög elförbrukning. Vart vänder jag mig för att få hjälp?

Vår kundservice kan mycket om vad det kan vara för orsak till att elförbrukningen är hög. Det går också bra att kontakta kommunens energi- och klimatrådgivare Hans- Erik Linnros, telefon 033-353169

Behöver jag kontakta mitt elhandelsföretag när jag tecknar elavtal hos er?

Nej. Om du väljer att teckna ditt elavtal med fullmakt så meddelar vi ditt elhandelsföretag och ser till att ditt elavtal hos oss startar så snart ditt avtal hos nuvarande leverantör löper ut. Har du däremot möjlighet att själv säga upp ditt elavtal och meddela oss det datum du är fri att byta så går bytet ofta snabbare.

Hur får jag reda på när mitt elavtal går ut?

Du får alltid information om att ditt avtal är på väg att löpa ut 2-3 månader innan avtalsslutet. Där beskrivs även hur du går tillväga för att förnya ditt elavtal. Du kan även se när ditt avtal går ut direkt på Mina sidor eller på baksidan av din elfakura från oss.
 

Vad innebär ett jämförspris?

Ett jämförpris är ett pris där alla kostnader är inräknade (elpris, elcertifikat, elskatt, moms och årsavgift) uppdelat på kundens förbrukning.

Varför har jag ett anvisat elavtal?

Om du flyttat in på en ny adress och inte tecknat något elavtal i samband med detta så får du automatiskt ett så kallat anvisat elavtal. Det innebär att du även har ett anvisat elpris. Detta pris har, historiskt sett, inte varit ekonomiskt fördelaktigt. Vi rekommenderar därför alltid att aktivt teckna ett elavtal.

Vilken typ av kontakt har HAN-porten?

Kontakten är ett modularuttag av typen RJ45 och sitter under en gummilucka på mätarens framsida till höger. (RJ45 kontakt används på vanliga nätverkskablar men det går inte att ansluta porten till vanlig nätverksutrustning såsom router eller dator).

Är elmätaren anpassad till mikroproduktion?

Ja, sedan vi bytte ut alla elmätare i vårt elnät 2019/2020 så är samtliga elmätare anpassade för produktion. Vi behöver alltså inte byta ut din elmätare när du installerat din solcellsanläggning.

Kostar det någonting att använda HAN-porten?

Nej, användning av porten erbjuds utan kostnad. Härryda Energi tar heller inga avgifter för aktivering eller inaktivering av porten.

Jag har anslutit en kompatibel utrustning till HAN-porten men jag får inte ut någon data

Porten är i normalläget inaktivt och måste aktiveras av Härryda Energi. Aktivering sker fjärrstyrt och utan kostnad. För att aktivera din HAN-port: Logga in på minasidor.harrydaenergi.se och klicka i "Jag beställer aktivering av HAN-porten" under menyvalet "Kontakta oss".

Var kan jag hitta produkter för att ansluta HAN-porten?

Härryda Energi erbjuder idag inga produkter till HAN-porten. Du kan leta och efterfråga produkter på den öppna marknaden. Porten som Härrya Energis elmätare har är av öppen standard utformad efter den norska standarden med RJ45-kontakt.

Vilken standard följer HAN-porten?

Alla elmätare från Härryda Energi följer den norska standarden för HAN-port (AMS+HAN) som sänder ut data enligt protokoll IEC 62056-7-5, annex D ”MBUS”.

Dataprofilen följer svensk branchrekommendation.

 

Vilken data kan jag läsa ut från HAN-porten?

Parametrar som du kan ta ut via HAN-porten är:

  • Mätarens aktuella datum och tid
  • Momentan effekt i alla fyra kvadranter (import, export, aktiv, reaktiv)
  • Total energi (mätarställning) i alla fyra kvadranter (import, export, aktiv, reaktiv)
  • Spänning per fas
  • Ström per fas

Dataströmmen pushas ut från mätaren var 10:e sekund.

Vad kan HAN-porten användas till?

Du kan använda din HAN-port för att ta ut nära realtidsvärden från elmätaren. Det kan vara intressant om du vill följa din nuvarande förbrukning eller strömmar och spänningar. Det finns en mängd produkter ute på marknaden som kan använda denna typ av värden för bland annat optimering av energianvändning eller lastbalansering.

När sker avläsning av elmätaren?

Avläsning görs minst varje månad samt vid händelse som kräver avläsning till exempel leverantörsbyte eller flytt. För större anläggningar med säkring över 63 A eller om du har ett elavtal som förutsätter timmätning sker avläsning varje timme. (Alla våra mätare lagrar mätarställning varje timme. Denna data finns tillgänglig på Mina sidor).

Behöver jag läsa av elmätaren när jag flyttar?

Nej, din elmätare är fjärravläst och skickar mätarställningar till oss.

Hur aktiverar jag HAN-porten på min elmätare?

Logga in på Mina sidor och klicka på "kontakta oss" i den vänstra huvudmenyn. I kontaktformulärets rullista finns ett ämnesval där det står "Jag beställer aktivering av HAN-porten". Välj den och fyll i dina uppgifter om du önskar återkoppling så snart aktiveringen är klar. Aktiveringen är normalt genomförd efter någon till ett par dagar.

Jag hittar inte min faktura, kan ni skicka den igen?

Du kan alltid se och ladda ner dina fakturor på Mina sidor. Kontakta oss om du istället vill att skickar ut fakturan via post.

Hur ofta får jag fakturan från Härryda Energi?

Varje månad får du en ny faktura.

Kan jag ta med mig mitt befintliga elavtal när jag flyttar?

Ja. När du anmäler om nytt nätavtal här på hemsidan kan du kryssa i formuläret att du önskar ta med ditt nuvarande elavtal. Du anmäler din in och/eller utflytt här.

Har du redan gjort din flyttanmälan och missat meddela att du önskar ta med ditt elavtal kan du kontakta vår kundservice så gör vi vad vi kan för att hjälpa dig ändå!

Vad behöver jag göra då jag flyttar?

När du flyttar in eller ut från vårt elnätsområde behöver du meddela oss i god tid. Gör detta genom att fylla i vår flyttanmälan direkt här på hemsidan. Om du behöver hjälp är du välkommen att kontakta kundservice.

Gatulampor lyser på dagtid, varför?

Under perioden augusti-oktober varje år genomförs en översyn av hela vår belysnings­anläggning. I samband med detta kan en eller flera gatulampor i ett område vara tända under dagtid. Upptäcker du gatulampor som lyser på dagtid behöver du alltså inte felanmäla detta till oss utan det betyder att vi är i området och arbetar.

Vart felanmäler jag gatubelysning?

Du kan ringa till oss på 031-724 64 99, vardagar kontorstid, eller anmäla felet i appen 'felanmälan härryda'. Vid akuta fel, där felet kan innebära fara för människor eller egendom, ringer du istället 031-88 01 23 där vi svarar dygnet runt och oavsett veckodag. Akuta fel kan till exempel vara en stolpe som blivit påkörd och utgör trafikfara, en stolpe som saknar stolplucka eller som har vält m.m.

Laddstationen är trasig eller påkörd. Vart vänder jag mig?

Ring InCharges felanmälan på telefon 020 - 52 62 00.

Hur mycket kostar det att ladda vid Härryda Energis laddstationer?

På våra destinationsladdare: 5 kr/kWh inkl. moms.

På våra snabbladdare: 6kr/minut inkl. moms.

 

Hur laddar jag i Härryda Energis laddstolpar?

Ladda ner appen InCharge och betala direkt via ditt bankkort eller kreditkort. Du kan även ladda med InCharge laddkort eller laddbricka och betala med faktura. Du beställer ditt laddkort/laddbricka på InCharges hemsida: goincharge.com

Jag representerar en bostadsrättförening som vill installera laddboxar, hur gör jag?

Börja alltid med att kontakta en behörig elinstallatör eller entreprenör som kan utföra arbetet. Elinstallatören eller entreprenören kommer i sin tur att sköta den kontakt som behövs med Härryda Energi.

Jag vill installera en laddbox och bor i lägenhet, hur går jag tillväga?

Om du vill kunna ladda din elbil hemma och bor i lägenhet så behöver du vända dig till din hyresvärd eller bostadsrättsförening. Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen kontaktar i sin tur en behörig elinstallatör eller entreprenör om det blir aktuellt att installera laddstolpar.

Jag vill installera en laddbox till villa/radhus, hur går jag tillväga?

Om du vill kunna ladda din elbil hemma behöver du alltid börja med att kontakta en behörig elinstallatör. Elinstallatören i sin tur kommer att sköta den kontakt som behövs med Härryda Energi.

Kan ni hjälpa till med trädfällning?

Varje år händer olyckor och driftavbrott vid fällning av träd intill kraftledningar. För din och andras säkerhet, kontakta oss för hjälp. Även om du har full behörighet för Trädfällning.

Önskar du hjälp med nertagning av träd på din egendom som står nära en elledning, så gör vi en besiktning på plats. I de fall som vi bedömer risk fara för elledning, exempelvis fall av träd på ledning, tar vi ner trädet kostnadsfritt. Om inte, hjälper vi till med att ta ner trädet mot en kostnad.

 

Jag ska sälja mitt hus och vill ta reda på driftkostnaden för el, hur gör jag?

Behöver du ta reda på din årskostnad för el inför en energideklaration eller försäljning av bostad kan du enkelt göra detta via Mina sidor. Under Avtal- och anläggningsuppgifter hittar du information om dina elpriser för både elnät och elhandel samt din estimerade årsförbrukning.

Du hittar även information om din beräknade årsförbrukning och kostnad på baksidan av fakturan du får från oss varje månad.

Det är strömavbrott hos mig, vart kan jag få info?

Se på vår hemsida, om det inte finns info om något avbrott där, ring 031 - 88 01 23 och anmäl felet. Vi finns tillgängliga dygnet runt. Kontrollera alltid din egna anläggning först.

Jag har en stolpe/kabelskåp som står i vägen på eller nära min tomt, kan ni flytta den?

Vi är behjälpliga med flytt eller nedgrävning, men kostnaden kommer ni själva att få stå för. Fakturering görs efter faktiska kostnader.

Ett träd på min tomt riskerar att falla på elledningar, kan ni komma och ta ner det?

Vi kommer kostnadsfritt ut och gör en bedömning av trädet. Om det riskerar att falla på våra elledningar tar vi kostnadsfritt ner det. Om det inte utgör någon fara kan vi utföra arbetet åt dig mot en kostnad.

Jag ska gräva där elkablar kan finnas. Vad ska jag göra?

Vi är anslutna till ledningskollen.se. Anmäl ditt ärende där. En utsättning gör vi gratis. Ett återbesök kostar. (Fördelen med ledningskollen är att du då kan få flera ledningar utsatta genom samma anmälan).

 

Så här funkar det

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.