Vanliga frågor och svar
Vart laddar jag ner appen?
Gå in på Apple App Store eller Google Play och sök efter Härryda Energi, där hittar du appen för nedladdning på din smartphone.
Eller så klickar du på direktlänkarna här:
Google Play
App Store
Kan jag låta fler i familjen logga in i appen?
Ja det går bra. Följ dessa steg:
1 Gå till "hem" i appen.
2 Scrolla ned till "genvägar" och välj "familjedelning".
3 Ange efterfrågade uppgifter och bjud in.
4 Den du bjuder in får ett mail och kan därefter ladda ner appen och logga in med BankID och se samma uppgifter som dig.
Hur kan ni veta vad jag kommer förbruka?
Genom den information vi har kring din tidigare elanvändning samt de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din elanvändning, kostnad och klimatpåverkan. Detta sker genom Machine Learning och AI.
Hur ofta uppdateras spotpriset i appen?
Spotpriset uppdateras en gång per dygn.
Hur skapas prognoserna i appen?
Detta sker genom avancerade algoritmer (sk Machine Learning) och tar hänsyn till din tidigare förbrukningsdata tillsammans med annan data (väder, vind, m.m) som vi hämtar in och bearbetar.
Vad är UV-index?
UV-index är ett värde som visar styrkan av den skadliga delen av solens UV-strålning när den är som starkast. Det är vanligast mitt på dagen.
Jag kan inte logga in i appen, vad beror det på?
För att kunna logga in i appen behöver du ha ett elavtal eller elnätsavtal hos Härryda Energi. Om det är någon i familjen som står på kontraktet kan han eller hon logga in i appen och sedan "familjedela" till dig. Det gör ni under "Hem" och "Genvägar". Är du inte kund alls i dagsläget kan du testa appen i demoläge. Du är sedan varmt välkommen att kontakta oss om du vill teckna elavtal och bli kund hos oss.
Skulle du fortfarande inte kunna logga in i appen trots att den som står på nätavtalet gjort en familjedelning kan det bero på att ni tidigare gjort ett "kundgodkännande" på Mina Sidor. Logga i så fall in på Mina sidor och ta bort det där och prova därefter att logga in i appen på nytt
När jag försöker logga in blir appen blank, vad beror det på?
Detta beror oftast på att:
1. App cacheminnet lagrat ”tom” eller felaktig information.
Åtgärd: Radera Härryda Energi App från ditt App bibliotek, ladda ned Appen igen och försök att logga in.
2. Ditt personnummer är inlagt för tillträde till en annan nätavatalägares ”Mina sidor”.
Åtgärd: Kontakta oss så kan vi temporärt ställa om parametern i vårt system så att du får möjlighet att göra en första inloggning i Appen (därefter kommer du alltid att ha tillgång till inloggning i Appen).
Jag vill ta bort mitt konto på appen - hur gör jag?
Om du vill radera ditt konto på appen så kan du kontakta oss på info@harrydaenergi.se eller ringa in till oss på 031 376 10 10.
Kan jag skjuta upp betalningen?
Har du inte möjlighet att betala en faktura kan du söka anstånd på fakturan. Det innebär att fakturans betalningsdatum skjuts upp max 30 dagar. Det är viktigt att du i så fall ansöker om anstånd innan fakturans ursprungliga förfallodatum har passerat. Kontakta oss och meddela vilken faktura det gäller för att söka anstånd.
Vi kan hjälpa dig med anstånd max två gånger inom ett år.
Jag vill ha e-postfaktura, hur gör jag?
Vill du ha din faktura digitalt via din e-post? Skicka ditt önskemål tillsammans med kunduppgifter så som namn, efternamn, adress och personnummer till info@harrydaenergi.se. Glöm inte att meddela vilken e-post du önskar att vi skickar fakturan till. Vi meddelar dig så snart ändringen är registrerad och därefter får du fakturan som en bifogad pdf-fil till den e-postadress du valt. I filen finns alla uppgifter du behöver för att betala din faktura. Du kan självklart även ringa till oss, så hjälper vi dig att ändra betalnigssätt!
Jag vill byta till e-faktura, hur gör jag?
Anmälan om Efaktura gör du via din Internetbank. Så snart du gjort din anmälan kan du räkna med att nästa faktura kommer direkt till din internetbank. Håll gärna lite extra koll första gången så att fakturan levereras till dig som den ska. Kontakta oss om du önskar hjälp eller om anmälan inte verkar ha gått igenom.
Kan jag betala med autogiro?
Ja det går bra att betala med autogiro. Anmäl autogiro direkt från din internetbank eller fyll i vår digitala autogiroanmälan här. Du kan även få en blankett för autogiroanmälan hemskickad till dig. Kontakta oss så postar vi den till dig och skickar med ett svarskuvert så att du slipper betala porto.
Vad händer om jag missar att betala min e-faktura?
Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Härryda Energi AB en påminnelse på papper.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv avanmäla e-faktura på din gamla bank och därefter anmäla e-faktura från Härryda Energi AB på din nya bank. Om du vill göra din betalning ännu enklare kan du kombinera e-faktura med autogiro. Då sker betalningen automatiskt via ditt bankkonto. Se vidare hur du ansöker under "kan jag betala med autogiro?".
Jag ska bygga, vad ska jag tänka på?
När ni bygger nytt är det viktigt att rörförläggning blir korrekt utförd från början. På vår hemsida finns instruktionsritningar för hur detta bör utföras, se "ansluta till elnätet".
Jag har flera hus på min fastighet, vad gäller?
Lagen säger att varje fastighet som kan tjäna som bostad ska ha en separat anslutning även om bostäderna finns på samma fastighet.
Jag bygger radhus, vad gäller?
Om husen ligger på separata fastigheter så krävs en anslutning per fastighet även om husen sitter samman.
Jag bygger flerfamiljhus, vad gäller?
Vi drar fram en anslutning på huskropp. Det innebär att du som fastighetsägare sedan svarar för att bygga ett internt nät inom byggnaden. Självklart installerar vi så många elmätare som ni vill ha abonnemnag i byggnaden. Vid 1-5 mätare placeras elmätarna i mätarskåp utomhus.
Jag har själv köpt ett byggskåp och ställt ut, varför ska en installatör skriva under när han inte gör något?
En installatör måste alltid skriva under en föranmälan, oavsett om han inte gör något. Det har med ansvaret för anläggningen att göra, då vi enbart ansvarar för anslutningspunkt.
Jag är osäker på hur stor säkring jag behöver, kan ni hjälpa mig?
Vi kan hjälpa dig med underlag på din förbrukning. Att ta ställning till lämplig storlek på säkring svarar du själv för. Är du osäker så ta kontakt med en behörig elektriker så hjälper dom dig.
Var hittar jag mitt anläggningsID?
Du hittar ditt anläggningsID på fakturan från oss eller på Mina sidor under avtal- och anläggningsinformation. Du kan även kontakta oss så meddelar vi uppgifterna.
Jag ska lämna mitt fritidshus en längre tid och vill stänga av strömmen. Hur gör jag?
Vid behov av att stänga av elektriciteten till er bostad/anläggning: använd tryckknapp för brytare på elmätaren. På detta sätt kommer inte strömförsörjningen till elmätaren att brytas och vi kan fortfarande avläsa och fjärrstyra din elmätare.
Vad är en mätarsäkring?
Mätarsäkringen har till uppgift att skydda elanläggningen som finns i fastigheten. Ju större säkring (högre ampere) desto mer el kan du förbruka, men desto större blir också elöverföringsavgiften.
Jag vill säkra ner min mätarsäkring. Hur går jag tillväga?
Nedsäkring utförs av behörig elinstallatör eller av oss, Härryda Energi.
Jag vill säkra upp min mätarsäkring. Hur går jag tillväga?
Uppsäkring utförs endast av behörig elinstallatör. Elinstallatören färdiganmäler ändringen till oss, Härryda Energi.
Vilket elpris har jag?
Du kan alltid se ditt elpris på baksidan av din faktura. Du kan också logga in på Mina sidor, där hittar du ditt elpris under avtal, - och anläggningsuppgifter.
Behöver jag kontakta mitt elhandelsföretag när jag tecknar elavtal hos er?
Nej. Om du väljer att teckna ditt elavtal med fullmakt så meddelar vi ditt elhandelsföretag och ser till att ditt elavtal hos oss startar så snart ditt avtal hos nuvarande leverantör löper ut. Har du däremot möjlighet att själv säga upp ditt elavtal och meddela oss det datum du är fri att byta så går bytet ofta snabbare.
Hur får jag reda på när mitt elavtal går ut?
Du får alltid information om att ditt avtal är på väg att löpa ut 2-3 månader innan avtalsslutet. Där beskrivs även hur du går tillväga för att förnya ditt elavtal. Du kan även se när ditt avtal går ut direkt på Mina sidor eller på baksidan av din elfakura från oss.
Varför har jag ett anvisat elavtal?
Om du flyttat in på en ny adress och inte tecknat något elavtal i samband med detta så får du automatiskt ett så kallat anvisat elavtal. Det innebär att du även har ett anvisat elpris. Detta pris har, historiskt sett, inte varit ekonomiskt fördelaktigt. Vi rekommenderar därför alltid att aktivt teckna ett elavtal.
Vad innebär ett jämförspris?
Ett jämförpris är ett pris där alla kostnader är inräknade (elpris, elcertifikat, elskatt, moms och årsavgift) uppdelat på kundens förbrukning.
Jag har så hög elförbrukning. Vart vänder jag mig för att få hjälp?
Vår kundservice kan mycket om vad det kan vara för orsak till att elförbrukningen är hög. Det går också bra att kontakta kommunens energi- och klimatrådgivare Hans- Erik Linnros, telefon 033-353169
Kan jag ångra mitt elavtal?
Har du tecknat elavtal med oss men ångrat dig? Hos oss har du alltid 14 dagars ångerrätt från att du tecknat ett elavtal. Kontakta vår kundservice eller använd Konsumentverkets standardblankett nedan för att ångra ditt elavtal.
Vilken typ av kontakt har HAN-porten?
Kontakten är ett modularuttag av typen RJ45 och sitter under en gummilucka på mätarens framsida till höger. (RJ45 kontakt används på vanliga nätverkskablar men det går inte att ansluta porten till vanlig nätverksutrustning såsom router eller dator).
Hur aktiverar jag HAN-porten på min elmätare?
Logga in på Mina sidor och klicka på "Avtal-och anläggningsuppgifter" i den vänstra huvudmenyn. Välj flik ”Elnät” och aktuell adress. På fliken ”HAN-port” kan du sedan styra porten på elmätaren. Det går även att kontrollera aktuell status, alltså om porten är öppen eller stängd.
Om det inte fungerar eller du har frågor kan du använda kontaktformulär ”Kontakta oss” i den vänstra huvudmenyn.
Vad kan HAN-porten användas till?
Du kan använda din HAN-port för att ta ut nära realtidsvärden från elmätaren. Det kan vara intressant om du vill följa din nuvarande förbrukning eller strömmar och spänningar. Det finns en mängd produkter ute på marknaden som kan använda denna typ av värden för bland annat optimering av energianvändning eller lastbalansering.
Kostar det någonting att använda HAN-porten?
Nej, användning av porten erbjuds utan kostnad. Härryda Energi tar heller inga avgifter för aktivering eller inaktivering av porten.
Jag har anslutit en kompatibel utrustning till HAN-porten men jag får inte ut någon data
Porten är i normalläget inaktivt och måste aktiveras av Härryda Energi. Aktivering sker fjärrstyrt och utan kostnad. För att aktivera din HAN-port: Logga in på minasidor.harrydaenergi.se och klicka i "Jag beställer aktivering av HAN-porten" under menyvalet "Kontakta oss".
Var kan jag hitta produkter för att ansluta HAN-porten?
Härryda Energi erbjuder idag inga produkter till HAN-porten. Du kan leta och efterfråga produkter på den öppna marknaden. Porten som Härrya Energis elmätare har är av öppen standard utformad efter den norska standarden med RJ45-kontakt.
Vilken standard följer HAN-porten?
Alla elmätare från Härryda Energi följer den norska standarden för HAN-port (AMS+HAN) som sänder ut data enligt protokoll IEC 62056-7-5, annex D ”MBUS”.
Dataprofilen följer svensk branchrekommendation.
Vilken data kan jag läsa ut från HAN-porten?
Parametrar som du kan ta ut via HAN-porten är:
- Mätarens aktuella datum och tid
- Momentan effekt i alla fyra kvadranter (import, export, aktiv, reaktiv)
- Total energi (mätarställning) i alla fyra kvadranter (import, export, aktiv, reaktiv)
- Spänning per fas
- Ström per fas
Dataströmmen pushas ut från mätaren var 10:e sekund.
När sker avläsning av elmätaren?
Avläsning görs minst varje månad samt vid händelse som kräver avläsning till exempel leverantörsbyte eller flytt. För större anläggningar med säkring över 63 A eller om du har ett elavtal som förutsätter timmätning sker avläsning varje timme. (Alla våra mätare lagrar mätarställning varje timme. Denna data finns tillgänglig på Mina sidor).
Är elmätaren anpassad till mikroproduktion?
Ja, sedan vi bytte ut alla elmätare i vårt elnät 2019/2020 så är samtliga elmätare anpassade för produktion. Vi behöver alltså inte byta ut din elmätare när du installerat din solcellsanläggning.
Behöver jag läsa av elmätaren när jag flyttar?
Nej, din elmätare är fjärravläst och skickar mätarställningar till oss.
Jag hittar inte min faktura, kan ni skicka den igen?
Du kan alltid se och ladda ner dina fakturor i vår App eller på Mina sidor. Behöver du ha en kopia utskickad via post så är du välkommen att kontaktya vår kundservice.
Hur ofta får jag fakturan från Härryda Energi?
Varje månad får du en ny faktura.
Vad behöver jag göra då jag flyttar?
När du flyttar in eller ut från vårt elnätsområde behöver du meddela oss i god tid. Gör detta genom att fylla i vår flyttanmälan direkt här på hemsidan. Om du behöver hjälp är du välkommen att kontakta kundservice.
Kan jag ta med mig mitt befintliga elavtal när jag flyttar?
Ja. När du anmäler om nytt nätavtal här på hemsidan kan du kryssa i formuläret att du önskar ta med ditt nuvarande elavtal. Du anmäler din in och/eller utflytt här.
Har du redan gjort din flyttanmälan och missat meddela att du önskar ta med ditt elavtal kan du kontakta vår kundservice så gör vi vad vi kan för att hjälpa dig ändå!
Gatulampor lyser på dagtid, varför?
Under perioden augusti-oktober varje år genomförs en översyn av hela vår belysningsanläggning. I samband med detta kan en eller flera gatulampor i ett område vara tända under dagtid. Upptäcker du gatulampor som lyser på dagtid behöver du alltså inte felanmäla detta till oss utan det betyder att vi är i området och arbetar.
Vart felanmäler jag gatubelysning?
Du kan ringa till oss på 031-724 64 99, vardagar kontorstid, eller anmäla felet i appen 'felanmälan härryda'. Vid akuta fel, där felet kan innebära fara för människor eller egendom, ringer du istället 031-88 01 23 där vi svarar dygnet runt och oavsett veckodag. Akuta fel kan till exempel vara en stolpe som blivit påkörd och utgör trafikfara, en stolpe som saknar stolplucka eller som har vält m.m.
Hur laddar jag i Härryda Energis laddstolpar?
Ladda ner appen InCharge och betala direkt via ditt bankkort eller kreditkort. Du kan även ladda med InCharge laddkort eller laddbricka och betala med faktura. Du beställer ditt laddkort/laddbricka på InCharges hemsida: goincharge.com
Hur mycket kostar det att ladda vid Härryda Energis laddstationer?
På våra destinationsladdare: 5 kr/kWh inkl. moms.
På våra snabbladdare: 6kr/minut inkl. moms.
Jag representerar en bostadsrättförening som vill installera laddboxar, hur gör jag?
Börja alltid med att kontakta en behörig elinstallatör eller entreprenör som kan utföra arbetet. Elinstallatören eller entreprenören kommer i sin tur att sköta den kontakt som behövs med Härryda Energi.
Jag vill installera en laddbox och bor i lägenhet, hur går jag tillväga?
Om du vill kunna ladda din elbil hemma och bor i lägenhet så behöver du vända dig till din hyresvärd eller bostadsrättsförening. Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen kontaktar i sin tur en behörig elinstallatör eller entreprenör om det blir aktuellt att installera laddstolpar.
Jag vill installera en laddbox till villa/radhus, hur går jag tillväga?
Om du vill kunna ladda din elbil hemma behöver du alltid börja med att kontakta en behörig elinstallatör. Elinstallatören i sin tur kommer att sköta den kontakt som behövs med Härryda Energi.
Laddstationen är trasig eller påkörd. Vart vänder jag mig?
Ring InCharges felanmälan på telefon 020 - 52 62 00.
Jag ska skaffa solceller, vad behöver jag tänka på?
På vår sida solenergi kan du läsa om hur processen att skaffa solceller går till steg för steg. Klicka här för att komma dit.
När kan jag starta igång mina solceller?
Så snart din elinstallatören har slutfört installationen av dina solceller kan han eller hon starta igång dina solceller. Därefter ska installatören skicka in en färdiganmälan till oss digitalt. Från och med det datum då vi får in färdiganmälan till oss, kan vi sätta igång ditt produktionsavtal och du kan börja få ersättning, nätnytta, från oss.
Observera att om det dröjer några dagar mellan det datum då din elinstallatör startade solcellerna tills att färdiganmälan skickades in, så får du inte ersättning för den tiden. Handläggningstiden för detta är upp till elinstallatören och beror inte på Härryda Energi. Under tiden kan du dock givetvis använda din egenproducerade el och på så vis minska mängden el du köper in. Det är normalt den största besparingen! Läs mer om hur och när du får ersättning för din överskottsproduktion här.
Kan jag sälja min överskottsproduktion till er?
Självklart!
För att sälja ditt överskott till oss, behöver du vara elhandelskund hos Härryda Energi Elhandel samt ha en produktionsanläggning på maximalt 43,5kw och/eller en huvudsäkring på max 63A. Är du inte elhandelskund idag kan du enkelt bli det. Kontakta oss så hjälper vi dig.
Är du redan elhandelskund blir du atomatiskt ersatt för det överskott du producerar. Som elhandelskund får du ersättning för din inmatade egna el på ordinarie fakturor. Ersättningen är till självkostnadspris och följer Nord Pools timvisa spotpris per kWh minus myndighetsavgifter 2 öre per kWh.
Måste jag ha timprisavtal om jag ska sälja överskottsproduktion till er?
Nej. Du kan också välja att teckna ett fastprisavtal för din konsumtion/elanvändning. Ditt överskott säljer du dock alltid till timpris. Har du tidigare haft ett rörligt elavtal hos oss kommer detta automatiskt övergå till ett timprisavtal den dag du startar igång din solcellsanläggning. Kontakta oss om du vill ha hjälp och rågivning kring ditt val av elavtal.
Behöver jag byta elmätare innan jag installerar mina solceller?
Kontrollera med det elnätsbolag som äger elledningarna där du bor om din elmätare är kompatibel för produktion eller ej. Är du elnätskund hos Härryda Energi behöver du inte byta ut din mätare. Alla våra elmätare är sedan 2021 kompatibla för produktion av el.
Vad är nätnytta? Får jag det av Härryda Energi?
Nätnytta är en ersättning du får från ditt elnätsföretag för din överskottsproduktion som beräknas efter de kostnadsminskningar som elnätsföretaget får till följd av den. Är du producent i Härryda Energis elnät uppgår för närvarande ersättningen till 4,0 öre/kWh. Du behöver inte anmäla om nätnytta till oss. Så snart din solcellsanläggning är slutgodkänd och i drift kommer du få ersättning för nätnytta som redovisas på din nätfaktura från oss.
Kan Härryda Energi hjälpa mig att ansluta till Kivra?
Nej, du måste själv anmäla dig via Kivras app eller hemsida (www.kivra.com) alternativt genom att kontakta Kivras support på telefon 08-533 335 37 eller support@kivra.com.
Var kan jag se om fakturan gått till Kivra?
Du loggar in i din Kivra-app på telefonen eller i datorn.
Kan jag betala mina fakturor via Kivra?
Ja. Eftersom du loggar in säkert med Mobilt BankID, kan du koppla ett kontonummer för dina betalningar och därmed använda Kivras betalningsfunktion.
Jag har e-faktura, påverkar Kivra mig?
Nej, e-faktura går alltid till din bank.
Kommer alla försändelser från Härryda Energi att gå till Kivra?
Nej, det är enbart dina fakturor som skickas via Kivra.
Fungerar Kivra för personer med skyddad identitet?
Kivra fungerar bra för personer med skyddad identitet. Dock behöver försändelsen skickas in med rätt “adress”, det vill säga ett riktigt personnummer för att nå fram till personen i Kivra.
Kan jag avsluta min Kivra om jag i stället vill fortsätta få försändelser på papper?
Du kan när som helst avanmäla eller anmäla dig till Kivra, försändelserna är dynamiska och kundregistret läses av på daglig basis. Du kan välja att stänga av en enskild avsändare under inställningar.
Det är strömavbrott hos mig, vart kan jag få info?
Se på vår hemsida, om det inte finns info om något avbrott där, ring 031 - 88 01 23 och anmäl felet. Vi finns tillgängliga dygnet runt. Kontrollera alltid din egna anläggning först.
Jag ska avverka skog och er elledning är i vägen. Vad ska jag göra?
Varje år händer olyckor och driftavbrott vid fällning av träd intill kraftledningar. För din och andras säkerhet, kontakta oss i god tid innan avverkningen börjar.
Jag ska sälja mitt hus och vill ta reda på driftkostnaden för el, hur gör jag?
Behöver du ta reda på din årskostnad för el inför en energideklaration eller försäljning av bostad kan du enkelt göra detta via Mina sidor. Under Avtal- och anläggningsuppgifter hittar du information om dina elpriser för både elnät och elhandel samt din estimerade årsförbrukning.
Du hittar även information om din beräknade årsförbrukning och kostnad på baksidan av fakturan du får från oss varje månad.
Jag har en stolpe/kabelskåp som står i vägen på eller nära min tomt, kan ni flytta den?
Vi är behjälpliga med flytt eller nedgrävning, men kostnaden kommer ni själva att få stå för. Fakturering görs efter faktiska kostnader.
Ett träd på min tomt riskerar att falla på elledningar, kan ni komma och ta ner det?
Vi kommer kostnadsfritt ut och gör en bedömning av trädet. Om det riskerar att falla på våra ledningar tar vi ner det utan kostnad.
När det gäller akuta ärenden så kan du alltid ringa vår jour: 031-88 0123
Jag ska gräva där elkablar kan finnas. Vad ska jag göra?
Vi är anslutna till ledningskollen.se. Anmäl ditt ärende där. En utsättning gör vi gratis. Ett återbesök kostar. (Fördelen med ledningskollen är att du då kan få flera ledningar utsatta genom samma anmälan).