VD Susanne har ordet
Nu går året 2022 snart mot sitt slut och det har varit ett historiskt år för energibranschen! Aldrig förr har det varit så händelserikt och detta har varit utmanande för både vårt elnätsbolag och elhandelsbolag.
Elmarknaden påverkades kraftigt av strypt gasleverans från Ryssland och invasionen av Ukraina. Framförallt har det varit höga priser på naturgas, kol och olja som drivit upp elpriserna, men det har även inneburit ökade priser i flera andra branscher, industrin, handeln och såklart även för privatpersoner.Elmarknaden påverkades kraftigt av invasionen av Ukraina, strypt gasleverans, höga priser på naturgas, kol och olja och därav historiskt höga elpriser. Det har även inneburit ökade priser i andra branscher, industrin, handeln och såklart även för privatpersoner.
På elnätssidan har vi, trots ökade materialkostnader och längre leveranstider, kunnat jobba på med planerade förstärkningar och utbyggnationer i både elnätet och gatubelysningsnätet. Vi ser goda resultat i att allt färre kunder drabbas av elavbrott och vi får ett alltmer robust och framtidssäkrat elnät. I början av året var vi också snabba med att betala ut elpriskompensationen till alla berörda elhandelskunder.
Men Härryda Energi påverkas förstås också av situationen i omvärlden med kraftigt ökade kostnader för både material, bränsle och elkostnader för nätförluster i elnätet. En stor del av kostnadsökningen är en direkt effekt av att regionnäten, i vårt fall Vattenfall Eldistribution, kraftigt höjer sin nätavgift gentemot oss med ca 23%. Allt detta medför att vi behöver genomföra en prishöjning för våra kunder från 1 januari 2023. Den genomsnittliga höjningen blir 11%, vilket motsvarar ungefär 20 kronor mer per månad för en lägenhet och ungefär 70 kronor mer per månad för en normalstor villa. Priserna är inkl moms.
Vi fortsätter vårt arbete med att förstärka och framtidssäkra elnätet för att möta den ökandende elanvändningen bland annat till följd av den pågående elektrifieringen med allt fler elfordon och lokal produktion i elnätet. Varje år investerar vi mellan 45-50 miljoner kronor i elnätet, för att du och dina grannar ska fortsätta få trygg och säker el hem till sig! Läs gärna mer om vad din elnätsavgift går till här.
Jag vill passa på att tacka våra kunder för fina betyg i senaste kundundersökningen där 95% tycker att ni får ett trevligt och bra bemötande från oss. Vår kundservice har jobbat hårdare än någonsin för att ge riktigt god service trots nästan dubbelt så många kundärenden under året. Tack! Det betyder mycket för oss.
Tack också till alla er som väljer att teckna elavtal med Härryda Energi Elhandel. Vi fortsätter att växa när allt fler upptäcker fördelarna med att köpa sin el lokalt, där eventuell vinst återinvesteras här i kommunen. Tillsammans ger vi bra energi och kraft till vår kommun!
Extra kul är det att många kunder har fått ett ökat intresse för energieffektivisering och styrning av sin elanvändning. Därför vill jag avsluta med den glädjande nyheten att vi i början av 2023 kommer lansera vår app. I den kommer du enklare kunna följa hela din elanvändning. Är du elhandelskund kommer du kunna styra laddning av elbil, få prognoser för elkostnader och mycket mer. Vi hoppas att appen är precis vad du behöver för att ta språnget vidare ihop med oss till framtidens smarta och hållbara energimarknad!
Innan dess vill jag önska er alla en mysig och härlig Jul och ett riktigt Gott Nytt 2023!
Med vänliga hälsningar,
Susanne Ernfridsson