Strömavbrott
Här finns information om aktuella strömavbrott, hur du felsöker och felanmäler, och får avbrottsinformation via sms eller e-post.
Om ditt strömavbrott är registrerat hos oss syns en markering på kartan. Det betyder att vi jobbar på felet och du behöver inte anmäla det. För att läsa mer om ett avbrott klickar du på markeringen på kartan tills informationen visas.
Har du ett pågående strömavbrott, som inte syns i kartan?
-
Börja med att kontrollera din egen anläggning:Kontrollera dina säkringar och jordfelsbrytare.
Om du saknar el i vissa delar av hemmet kan det bero på att en säkring har gått sönder, antingen en huvudsäkring eller en säkring i elcentralen (även kallad proppskåp). Elcentralen brukar vanligtvis finnas i hallen, källaren, grovköket eller garaget.
- Har du automatsäkringar kan det vara så att någon behöver slås på igen.
- Om du använder porslinssäkringar, kontrollera om någon har löst ut eller ser skadad ut. För att vara säker kan du byta ut alla säkringar mot nya, eller byta plats på dem för att se om det gör skillnad.
- Kontrollera om jordfelsbrytaren har slagit ifrån. Om så är fallet, återställ brytaren och kontrollera om elen fungerar som den ska. Om jordfelsbrytaren inte går att slå på igen kan det tyda på ett fel i anläggningen. -
Se om grannarna har ström:
Har grannen ström är det troligen ett fel på din anläggning och inte ett avbrott på elnätet. Bor du i hus kan du kontrollera din huvudbrytare och dina huvudsäkringar.
Kontrollera huvudbrytaren
Det brukar finnas en huvudbrytare för att enkelt bryta all ström i bostaden. Kontrollera att den är i tillslaget läge.Om felet kvarstår efter att du kontrollerat jordfelsbrytaren och säkringar, se om avbrottet syns i kartan ovan, där lägger vi direkt upp information om avbrott vi känner till och jobbar med. -
Felanmäl till oss:
Hittar du ingen information här kan du ha råkat ut för ett fel som vi ännu inte känner till. Då är det bra att du kontaktar oss så att vi kan felsöka och arbeta för att åtgärda felet så snabbt som möjligt.
Vill du anmäla strömavbrott, ring 031-88 01 23, vi finns tillgängliga dygnet runt.
Vad kan vi hjälpa dig med?
Så arbetar vi vid strömavbrott
Vi finns redo, dygnet runt, oavsett väder, för att rycka ut om du skulle drabbas av ett strömavbrott.
Avbrottsersättning
Om du råkar ut för ett elavbrott under minst tolv timmar i följd kan du ha rätt till avbrottsersättning eller skadestånd.
Sms och e-postavisering
Vill du få sms eller e-post när du drabbas av strömavbrott? Så här gör du...