Strömavbrott

Här finns information om aktuella strömavbrott, hur du felsöker och felanmäler, och får avbrottsinformation via sms eller e-post.

Om ditt strömavbrott är registrerat hos oss syns en markering på kartan. Det betyder att vi jobbar på felet och du behöver inte anmäla det. För att läsa mer om ett avbrott klickar du på markeringen på kartan tills informationen visas. 


Har du ett pågående strömavbrott, som inte syns i kartan?

  1. Börja med att kontrollera din egen anläggning:
    Kontrollera dina säkringar och jordfelsbrytare.
    Om du saknar el i vissa delar av hemmet kan det bero på att en säkring har gått sönder, antingen en huvudsäkring eller en säkring i elcentralen (även kallad proppskåp). Elcentralen brukar vanligtvis finnas i hallen, källaren, grovköket eller garaget.
    - Har du automatsäkringar kan det vara så att någon behöver slås på igen.
    - Om du använder porslinssäkringar, kontrollera om någon har löst ut eller ser skadad ut. För att vara säker kan du byta ut alla säkringar mot nya, eller byta plats på dem för att se om det gör skillnad.
    - Kontrollera om jordfelsbrytaren har slagit ifrån. Om så är fallet, återställ brytaren och kontrollera om elen fungerar som den ska. Om jordfelsbrytaren inte går att slå på igen kan det tyda på ett fel i anläggningen.
  2. Se om grannarna har ström:

    Har grannen ström är det troligen ett fel på din anläggning och inte ett avbrott på elnätet. Bor du i hus kan du kontrollera din huvudbrytare och dina huvudsäkringar.

    Kontrollera huvudbrytaren
    Det brukar finnas en huvudbrytare för att enkelt bryta all ström i bostaden. Kontrollera att den är i tillslaget läge.Om felet kvarstår efter att du kontrollerat jordfelsbrytaren och säkringar, se om avbrottet syns i kartan ovan, där lägger vi direkt upp information om avbrott vi känner till  och jobbar med.

  3. Felanmäl till oss:

    Hittar du ingen information här kan du ha råkat ut för ett fel som vi ännu inte känner till. Då är det bra att du kontaktar oss så att vi kan felsöka och arbeta för att åtgärda felet så snabbt som möjligt.


Vill du anmäla strömavbrott, ring 031-88 01 23, vi finns tillgängliga dygnet runt. 

 

Vad kan vi hjälpa dig med?

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.