Inför mätarbytet

Innan vi kommer till dig för att byta elmätaren till din fastighet/elanläggning kommer du att få att få 2 brev i brevlådan. Det första brevet är ett informationsbrev med avsändare Härryda Energi och Eltel Networks, som vi tar hjälp av i detta projekt. Det är sedan Eltel Networks montörer som kommer att utföra själva bytet av elmätarna.

Det andra brevet är ett bokningsbrev med endast Eltel Networks som avsändare. Detta därför att Eltel är ansvariga för bokning av tider för själva utförandet av elmätarbytet. Därmed är det Eltel som kommer föra kontakten med dig som kund. Det är också dem du ska vända dig till om du behöver ändra tid för mätarbytet.

Under perioden då alla elmätare byts ut till nya elmätare, kan du komma att träffa på Eltels montörer med ID-kort och bilar uppmärkta med Härryda Energis och Eltels logotyper.

Många elmätare sitter tillgängliga utomhus och dessa kan Eltel byta utan att du är hemma. Är elmätaren placerad inomhus eller svårtillgängligt, behöver de din hjälp och kommer att kontakta dig i samband med elmätarbytet. Har du bytt kontaktuppgifter senaste tiden, lämna gärna dina nya kontaktuppgifter under fliken kontaktuppgifter.

Kontaktuppgifter Eltel Networks

Om du fått ett bokningsbrev från Eltel och behöver ändra eller bekräfta din tid:
Besök mitt.matarbyte.se och logga in med det användarnamn och lösenord du fått på bokningsbrevet.

Du kan även ringa Eltels kundservice på 031 - 311 33 04. Hit kan du också vända dig för att meddela om du planerar att vara bortrest under en längre tid eller av andra anledningar inte kan finnas tillgänglig på utnämd tid.

Eltels kundtjänst har öppet mellan 8:00 - 20:00 på vardagar och 10:00 - 17:00 på lördagar.

Fastighetsägarens ansvar 

Innehavaren av en anläggning, dvs. den person som råder över anläggningen som vi ska utföra elmätarbytet på, är enligt lag ansvarig för att anläggningen är utförd och hålls i ett sådant skick att den är säker för allmänheten. Det innebär alltså att innehavaren av en elanläggning ska se till att själva platsen där elmätarbytet kommer ske på är i ett elsäkert skick. Därefter är det Härryda Energi tillsammans med Eltel Networks som ansvarar för att själva elmätarbytet sker på ett elsäkert vis.

Mätare utomhus

Är du villaägare/fastighetsägare sitter elmätaren oftast utvändigt på fasaden. Bor du i lägenhet är elmätaren vanligtvis placerad i trappuppgången eller i källaren. I dessa fall kan vi byta elmätare utan att du behöver vara hemma. Vi kommer ändå att meddela dig vilken tidsperiod det blir eftersom bytet orsakar ett kortare avbrott.

Mätare inomhus

Är elmätaren placerad inomhus behöver vi komma in till dig. En vuxen person över 18 år, som vet var mätaren sitter, behöver därför finnas i bostaden när vi kommer. Om ett barn är ensamt hemma går vi inte in. Vi meddelar exakt tid per post när bytet närmar sig.

Gör elmätaren lätt tillgänglig

För att vårt arbete ska gå så smidigt som möjligt, ber vi dig plocka bort saker som eventuellt blockerar mätaren. Tänk på att vi måste kunna stå framför mätaren vid bytet. Har du till exempel växter eller buskar framför mätarskåpet, se till att skydda dem för att undvika onödiga skador.

Ett kort elavbrott

När vi byter elmätaren kommer det att bli ett kort elavbrott. Det är viktigt att all känslig elektrisk utrustning är avstängd under den tiden. Montören kommer att lämna information om elmätarbytet när arbetet är klart.

Fritidshus 

Om du vill göra ditt hus, lägenhet eller sommarhus/fritidshus spänningslöst under en längre tid är det viktigt att du stänger av elmätaren på brytarknappen. Då kan vi fortfarande ha kontakt med din elmätare och samla in din mätarställning så att din faktura blir rätt.

 

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.